vrijdag 4 mei 2012

Herdenken...






In de zomer van 2009 gingen we met ons gezin naar Polen om Auschwitz te bezoeken.
Het bezoek versterkte onze band. Wat we daar met elkaar deelden zullen we nooit vergeten...



Jeremia 31
In die tijd, spreekt de Heere, zal Ik al de geslachten van Israel tot een God zijn, en zíj zullen Mij tot een volk zijn. 

Dit zegt de HEER:
In de woestijn kreeg ik Israël lief,
het volk dat aan vernietiging ontkomen was.
Ik ging hun voor en gaf hun vrede.
Van ver ben ik naar je toe gekomen, vrouwe Israël.
Ik heb je altijd liefgehad,
mijn liefde zal je altijd vergezellen.
Ik breng je weer tot bloei.




Bloemen tussen de barakken van Birkenau.


Je zult weer dansen in de rei
en de tamboerijnen laten klinken.
In Samaria’s bergen zul je wijngaarden planten,
en mogen eten van de eerste vruchten.
De dag breekt aan
dat in Efraïm de wachters op de bergen roepen:
“Kom, laten we op weg gaan naar de Sion,
naar de HEER, onze God!”

Dit zegt de HEER:
Juich van vreugde over Jakob,
jubel aan het hoofd van alle volken,
roep het uit, zing een lofzang:
“De HEER heeft zijn volk gered,
en wat er van Israël nog overbleef bevrijd.”
Ik laat hen uit het noorden terugkeren
en breng hen samen van de einden der aarde.
Ook blinden en lammen komen mee,
ook zwangere vrouwen, en vrouwen in barensnood.
In dichte drommen keren ze terug.
Zij komen terug in tranen,
ze heffen smeekbeden aan,
en ik zal hen leiden.
Ik breng hen naar stromende beken
en voer hen over geëffende wegen;
daar kunnen zij niet struikelen.
Want ik ben voor Israël een vader,
en Efraïm is mijn eerstgeboren zoon.







 Kamp 1.








Kamp 2 Birkenau.












Een opgeblazen gaskamer



Op allerlei plaatsen in het kamp troffen we nu nog steeds dikke lagen menselijke as aan.
De poel hierboven was een dumpplek voor as.... 



Zicht vanuit de wachttoren op de plek waar de treinen binnenkwamen...








4 mei, herdenken en de geschiedenis van Gods volk (Zijn oogappel) doorgeven aan onze kinderen....

4 opmerkingen:

Jolanda zei

Indrukwekkend.
Ben er stil van.

It's me zei

Dit is nou echt een kippenvel moment.....goed dat je dit laat zien......hoe moeilijk ook...we moeten dit nooit vergeten.....xxx...xxx

Tineke zei

Ja, heel indrukwekkend de foto's en de bijbeltekst erbij!

Denise zei

You make my heart smile.