woensdag 30 januari 2013

Middagje Apeldoorn....

Vandaag eens wat minder foto's en wat meer tekst.

Onze twee zonen hebben ADHD. Ik schrijf daar eigenlijk nooit over omdat ik er na al die jaren zo aan gewend ben geraakt en ze hebben leren leven met de mooie en minder mooie kanten van hun diagnose.
Maar deze week maakte ik weer eens zó'n echte "ADHD-situatie" mee.  
De laatste weken was Bram (sinds zaterdag 21jaar) druk met de voorbereidingen voor z'n theorie examen (rijbewijs)
Samen met Jeroen werd er een planning gemaakt en....hij ging ervoor.
Iedere dag ging de laptop aan om een oefen-examen te maken...
Maar afgelopen zondagavond was er opeens paniek in de tent...hij zou met een bus naar Apeldoorn gaan vanaf de rijschool....dat idee gaf zoveel stress.
"Mam", was de vraag toen,"zou jij met me mee willen naar Apeldoorn, met de auto?"
We probeerden hem op allerlei manieren gerust te stellen, maar nee hoor, je zag gewoon aan 'm dat het teveel drukte in z'n hoofd opleverde.
Examen doen is sowieso altijd al een moeilijk iets.

O.k. ik stemde ermee in dat we samen met de auto zouden gaan...
Gisteren was het dan zover. We vertrokken lekker vroeg (zó'n 3 kwartier speling) want je weet nooit wat je tegenkomt onderweg...
Net  vóór de rotonde bij Harderwijk vraag ik voor de zekerheid nog even of hij alles heeft, ook z'n ID-kaart?
"Oh, nee" hoor ik naast me "die ben ik dus vergeten" en nog net op tijd kan ik linksom op de rotonde om terug te rijden naar Lelystad.
"Nu moet ik dus echt rustig blijven zodat Bram ook enigszins de rust bewaart...."denk ik bij mezelf.
We stoppen bij ons huis en Bram haalt z'n rugzak op + ID-kaart.
De TOM-TOM geeft aan dat we om 13.28uur zullen aankomen op de plaats van bestemming.
Het examen start om 13.30uur.
Er is bijna een wonder nodig om nog op tijd te kunnen komen.
In m'n hoofd hoor ik een zachte stem:"rustig maar, 't komt goed"
Ik voel me rustig worden en weet je wat Bram zegt: "Gewoon rustig rijden, we komen heus wel op tijd"
Hij gaat nog even in z'n theorieboek zitten lezen en ik kan me concentreren op het rijden.
De TOM TOM geeft aan dat we steeds meer tijd hebben:
13.25, 13.20, 13.18....en als ik de snelweg afzwiep bij Apeldoorn schommelt  ie tussen 13.14 en 13.15uur.
"Dank U Heer, we zijn op tijd"...nu het examen nog.....
Terwijl Bram binnen zit, ga ik met Boris de omgeving verkennen....ik kom terecht in een prachtig park wat speciaal bedoeld is om je hond uit te laten....lekker even uitwaaien en genieten van de oude bomen (in de polder zijn ze nog niet zo oud)
Dan Boris met een kluif in de achterbak en ik terug naar het CBR-gebouw.
Vijf minuten wachten....dan komt Bram naar buiten...armen in een juichbeweging....hij is geslaagd......hij straalt helemaal.
"Wie had dat ooit gedacht, dat ik in één keer zou slagen? Weet je wel hoe blij ik ben!?"

We drinken cappucino bij Mc.Donalds, even een momentje om dit te vieren.
Hij blijft de hele weg terug zeggen hoe blij hij is en ik besef hoe dankbaar ik ben voor zó'n spontane ADHD-zoon.
Op naar het rij-examen!
  
  

18 opmerkingen:

Annemieke zei

Gefeliciteerd voor je zoon! En mooi dat je zo rustig kon blijven (en hij ook) en dat jullie gewoon nog lekker op tijd waren!

Dagelijks Brood zei

Gefeliciteerd voor Bram! Heerlijk dat hij het gewoon in 1x gehaald heeft, dat zal vast ook wel een extra positieve duw zijn richting het praktijk examen! Althans, ik was veel zelfverzekerder toen ik moest afrijden omdat ik ook in 1x geslaagd was voor theorie! :)

Faye Henry zei

So wonderful that he succeeded even with the wee setback.. God is so good and I loved how you celebrated.. Moms go through a lot, don't they? smile.. Worth it all, though.. xo

Faye Henry zei

So wonderful that he succeeded even with the wee setback.. God is so good and I loved how you celebrated.. Moms go through a lot, don't they? smile.. Worth it all, though.. xo

huis tjokvol zei

wauw wat knap van hem,feliciteerd hem maar van mij,en knap hoor dat je zo rustig kunt blijven

Jedidja zei

Gefelicicteerd! Wat fijn joh! Is soms best moeilijk om als adhd-er om te gaan met stress hoor.

Jedidja zei

Gefelicicteerd! Wat fijn joh! Is soms best moeilijk om als adhd-er om te gaan met stress hoor.

Rian zei

oh wat fijn, gefeliciteerd hoor.

Mary zei

Hello, I have enjoyed my visit to your blog. I love cappacino from McDonalds! Blessings

Trudy zei

Oh gelukkig dat het nog lukte op tijd te komen zeg... en gefeliciteerd voor Bram! Goed zeg, in 1 keer!!

It's me zei

Geweldig !!!!...gefeliciteerd Bram !!!...superrr....liefs van mij...xxx...

Wirosaraphylla zei

Wat geweldig en van harte gefeliciteerd. Dit is echt bijzonder hoe jullie het toch op tijd gered hebben.
Toppie hoor!!
Liefs
Wil

Angeline zei

Gefeliciteerd,heeft hij toch maar mooi in de pocket!

Dee zei

So happy it all turned out so well...how heart warming for you to see your son so happy. . A good day and a well deserved Cappucino for all.

Denise zei

Praise God everything turned out ok, love you.

Marianne zei

Gefeliciteerd en wat een mooi verhaal!

Hannie zei

Super van hem....en ja echt een adhd verhaal. Ken dat van mn eigen zoon...
Fijn dat hij geslaagd is, en succes voor de rest!

Maria zei

Wauw, wat een mooi verhaal! Ik lees het nu toevallig omdat ik op je blog aan het rondkijken ben. Je hoort zo veel negatiefs over ADHD. Leuk om ook eens zoiets te lezen!!!
groetjes,
Maria