donderdag 14 februari 2013

het Huwelijk



Naast het lezen over Israël en de joodse gebruiken word ik de laatste tijd steeds bepaald bij Het Huwelijk.
Als ik kijk naar m'n eigen huwelijk met Jeroen dan wil ik me graag houden (onderwerpen ) aan wat God zegt over het huwelijksleven in Zijn Woord.

Een van mijn basisteksten is Efeze 5.


Vrouw en man in het huwelijk
22  Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23  want de man is hoofd van de vrouw,  zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder  van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannenonderdanig te zijn.
25   Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft  en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te  reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks,  maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30   Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31   Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen  tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Juist in het onderdanig zijn naar Jeroen toe en hem dus de leiding geven over ons huwelijk, zit een prachtig geheim verborgen. 
God geeft in die opdracht een vergelijking over het dienen van Christus door de gemeente.
Er ligt voor ons vrouwen dus een heel bijzondere taak binnen het huwelijk....en voor onze mannen ook....
Hieronder een mooie preek (wel in het engels) van Paul Washer. 
      

En ik hoop dat iedere vrouw en man (voor wie dat nog niet deed)mag gaan ontdekken hoe bijzonder het huwelijk eigenlijk is.
Hieronder de huwelijksbelofte van ons. Mooi om nog eens goed te beseffen wat we elkaar hebben beloofd!

Ik, Dieneke neem jou, Jeroen als mijn echtgenoot, in de veilige wetenschap dat je mijn constante vriend, mijn trouwe partner in het leven, en mijn enige en ware liefde zal zijn. Op deze speciale en heilige dag, beloof ik jou in de aanwezigheid van God en alle aanwezigen bij jou te blijven als jouw trouwe vrouw in ziekte en in gezondheid, in vreugde en in verdriet, in goede en in slechte tijden.
Ik beloof van je te houden zonder voorbehoud, jou te troosten in tijden van nood, je aan te moedigen om al je doelen te bereiken, samen met je te lachen, en samen met jou te huilen, samen met jou te groeien in geest en ziel. Ik beloof om altijd open en eerlijk tegen jou te zijn, en je te koesteren zolang wij allebei leven.
Ik, Jeroen neem jou, Dieneke als mijn echtgenote, wetende in mijn hart dat jij mijn constante vriend, mijn trouwe partner in het leven, en mijn enige en ware liefde zal zijn. Op deze speciale en heilige dag, bevestig ik in de aanwezigheid van God en alle aanwezigen bij jou te blijven als jouw trouwe man, in ziekte en in gezondheid, in vreugde en in verdriet, in goede en in slechte tijden.
Ik beloof van je te houden zonder voorbehoud, jou te eren en respecteren, voor je te zorgen zo goed als ik kan, je te beschermen , jou kracht te geven in tijden van nood, samen met jou groeien in gedachten en geest. Ik beloof altijd open en eerlijk tegen jou te zijn , en je te koesteren zolang wij allebei zullen leven.

25 jaar getrouwd

10 opmerkingen:

Faye Henry zei

Such a lovely post.. Marriage is such a wonderful thing when Christ is in the centre...
You two look sweet..
Have a happy day..

mijn simpel blogje zei

prachtig dieneke..God zegen jullie huwelijk groetjes van huub en ik

huis tjokvol zei

mooie post,gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijk,

It's me zei

Wat een mooie post Dieneke.......liefs van mij...Ria......❤ ❤ ❤ .....

Marjolein zei

Wat een mooi en gezellig blog heb je, Dieneke!

Hartelijke groet, Marjolein

Dee zei

25 years of marriage is a blessing. I am sure you will one day celebrate 50. I have been married 42...God blessed me with a wonderful husband.

anita zei

Hi Dieneke

Congratulations on 25 years of marriage. It is almost 33 for my husband and I. Thank you for sharing the scripture. It works wonders when a marriage has a godly basis. Where in Holland is Lelystad, Flevoland? My parents came to Canada in 1952 but I still have relatives (I don't know them well) in Friesland. I married a Canadees so I miss some of the Dutch traditions I grew up with. Happy Valentine's Day!

Joy zei

Mooie post zeg!

Dagelijks Brood zei

Ik vind dat echt een leuke en mooie foto, die laatste van jullie samen! :-) Ziet er heel gelukkig uit! Het huwelijk is zo iets moois!
Het was in het begin erg onwennig, maar nu (bijna 1.5 jaar later) is het weer zo anders, en hebben we veel meer diepgang gekregen. Toen we gingen trouwen dacht ik echt dat we een prachtige relatie hadden, maar erg bijzonder om te zien dat het veel intenser is geworden. En we hebben nu veel meer de gelegenheid om God samen te dienen, en dat versterkt de band echt enorm!
Een goed en gezegend weekend toegewenst! Fijn trouwens dat jullie weer een nieuwe kerkelijke gemeente gevonden hebben! Groetjes, Marike

Denise zei

Congrats on 25 years, in April, my husband and I will celebrate 28 years.