donderdag 21 maart 2013

Brood en Bizzy Bees


Gisteren heb ik geleerd hoe ik speltbrood kan bakken. Ik heb het kunnen leren van een vriendin die al 30 jaar haar eigen brood bakt, dus vanuit een flinke dosis ervaring.
Wat vond ik dit leuk om te doen!
De hele ochtend zijn we ermee bezig geweest, maar.......dan heb je ook iets...... het resultaat is overheerlijk.



Recept: 400gram speltmeel (biowinkel)
            200gram biologische bloem (AH)
            blokje verse gist (dekamarkt)
            halve eetlepel (zee)zout
            theelepel (riet)suiker

Blokje gist oplossen in lauw/warm water en de suiker toevoegen.
Op een warme plek laten staan en af en toe doorroeren tot het mengsel bruist (duurt ongeveer 10 minuten)
Meel en bloem in een kom doen en het zout erdoor mengen.
Een kuiltje in het midden maken en het gistmengsel erin gieten. Een beetje mengen met het meel vanuit het midden tot er in het kuiltje een lobbig mengsel ontstaat. Dit geheel laat je 5 minuten staan onder een vochtige doek.
Nu ga je met de mixer(met de hand is bijna niet te doen omdat speltmeel erg kleverig is) met deeghaken vanuit het midden mixen terwijl je lauw/warm water toevoegt.
De hoeveelheid water is niet precies te noemen.
Je hebt voldoende water toegevoegd wanneer al het meel goed is opgenomen.
Ik denk zó'n 250-300ml
Het deeg moet nu op een warme plaats rijzen onder een vochtige doek (half uur, langer mag altijd)
Ondertussen kun je het broodblik invetten met olijfolie en je werkvlak iets bestuiven met bloem.
Als het deeg gerezen is bestuif je ook je handen met wat bloem en ga je het deeg kneden.
10 minuten op z'n minst!
Tot slot vorm je het deeg wat langwerpig zodat het in het blik past en je rolt het eventueel door wat sesamzaad.
Het deeg weer afdekken met een vochtige doek en opnieuw laten rijzen op een warme plaats (half uur)
Na 20 minuten de oven voorverwarmen tot 240 graden celsius.(10 minuten)
Doek verwijderen en voor het bakken het brood bovenaan diep insnijden zodat er meer warmte in het midden van het brood kan komen.
Het brood afbakken in 30-35 minuten op 240 graden.
Brood na het bakken meteen uit het blik halen en laten afkoelen.
Als je broden wilt invriezen moeten ze volledig afgekoeld zijn.


Vanmorgen was dit brood al bijna verdwenen, zo lekker knapperig en lekker is het! 
Straks als ik boodschappen ga doen neem ik meteen alle ingrediënten mee om straks weer te gaan bakken.
Dan maak ik er meteen twee.....dat scheelt werk en energie.....

Met de Bizzy Bees maakten we gisteren kleine memobordjes.
Het idee had ik van Wilma van Zorgboerderij Lelystad
De leuke plaatjes kwamen vooral uit oude "Daphne's Diary" een tijdschrift vol met nostalgische plaatjes.
De Bees zijn er dol op en ik heb mooi weer wat tijdschriften opgeruimd....


Eerst het canvasdoekje schilderen met acrylverf en eventueel kantjes en bandjes erop plakken (na drogen)


Dan een touwtje om het doekje vastknopen als een waslijntje en met miniknijpertjes (die had ik rond kerst al eens gekocht bij een touw om kaarten aan op te kunnen hangen)


En dan maar plaatjes uitknippen....en aan de waslijn hangen.


Ze gingen allemaal weer blij naar huis en dat is heel wat waard!

11 opmerkingen:

Life and Breath and Everything Else zei

Thanks for the recipe :)

Hannie zei

Leuk hè, dat zelf brood bakken! Ik heb er pas ook 1 gemaakt. Toen deed mijn oven het nog....Het ruikt dan zo lekker in huis.
En wat een leuke memoborden!
Leuk om zo bezig te zijn...

Hannie zei

Leuk hè, dat zelf brood bakken! Ik heb er pas ook 1 gemaakt. Toen deed mijn oven het nog....Het ruikt dan zo lekker in huis.
En wat een leuke memoborden!
Leuk om zo bezig te zijn...

marmarel zei

Heerlijk, zo'n zelfgebakken brood. Ik heb een broodmachine gehad, die geur 's morgens in huis...
Wat ziet het er leuk uit, zo'n memo-bord. Dat ga ik ook vast nog eens uitproberen.

The Simple Life zei

looks great,
Laundry soap is real easy to make, I make both Powder,and liquid :)

*Blessings,Renee

Monique Elisabeth zei

Hallo, ten eerste gecondoleerd met het verlies van je vriendin. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Aan het werk gaan is het beste dan. Het brood ziet er fantastisch uit.
Van mijn moeder krijg ik de Daphne altijd om te lezen en ik vind het ook een heel leuk blad. De memobordjes zijn heel mooi geworden.
Een fijne dag.

Maggie zei

Wat een leuke blog heb je, ik heb hem vandaag pas ontdekt, maar ik ga je volgen als je het goed vindt ;-)

Mooi ook dat je zo uitkomt voor je geloof!

Mrs R zei

Thank you so much for visiting my blog and for your sweet comment. It is very nice to meet you. I look forward to reading your blog too.

Dee zei

There is nothing nicer than fresh homemade hot bread with butter. Yum. Your painted canvas with the pictures on the line is a great idea. i am sure the girls had a grand time making the bread and the craft. You are such a wonderful mentor to them.

Denise zei

Yummy, thanks for sharing.

Kim @ Light Cottage zei

Hello Friend,
Thank you for leaving such kind comments on my blog. I've just discovered the "translate" button at the top of your blog-thank you. Your blog is so pretty, and I'm your newest friend (follower).
Blessings,
Kim