woensdag 10 april 2013

Jaarlijks uitje....

Jeroen en Jeroen poserend voor de "dokwerker" in Amsterdam
Vorig jaar bezochten we het Corrie ten Boomhuis in Haarlem.
Dit jaar viel de keus op het Joods Historisch museum en de Hollandse schouwburg in Amsterdam......ons jaarlijks verjaardagsuitstapje met Jeroen, een vriend van ons.
Ik weet gewoon niet waar ik zal beginnen met vertellen want het was een prachtige dag met zóóóveel indrukken.....
Daarom maar bij het begin beginnen lijkt me.
We parkeerden de auto in Diemen en gingen met de tram naar de binnenstad van Amsterdam.




We stapten uit t.o de Wittenberg...hier heeft mijn oma (beide opa's en oma's woonden in Amsterdam) een poos in het verpleeghuis gelegen (zij is in 1997 overleden en werd 96 jaar) en wij kwamen hier dus regelmatig op bezoek.....


We liepen heerlijk in de zon langs de mooie grachten richting de joodse buurt.


We moesten nog een half uur wachten totdat het museum open ging en zo kwamen we nog even terecht op het Waterlooplein... 


Het was er nog erg rustig..




Rommeltjes genoeg....maar daar kwamen we niet voor!


.........

En toen het museum in....gevestigd in een synagoge....het was er doodstil.....op de klanken van een joods
gezang na.......sssssssst...... 




Prachtige teksten op de ramen van de vitrines...


De schoonheid van heiligheid
The beauty of holiness......
Ieder van ons ging z'n eigen weg en ik kon alles eens goed op me laten inwerken...
Alleen al één zó'n tekst:

de schoonheid van heiligheid...the beauty of holiness......


Prachtige gebruiksvoorwerpen uit een Synagoge en steeds een duidelijke uitleg erbij.


De bovenstaande tekst sprak mij wel heel erg aan.....en in het engels vind ik 'm nog mooier:

a jewish home is like a miniature sanctuary, where everyday life has a sacred purpose


Periode van rouw.......


Er was van alles te lezen over de Shabbat....mooi omdat we ons daar de laatste maanden in zijn gaan verdiepen.



                        
En dan was er nog het een en ander te zien over joodse ondernemingen in Nederland....


Deze sprak me wel aan omdat we die allemaal wel kennen...


En onderstaande om z'n eenvoud
Lijkt me leuk als er zó'n winkeltje bij me aan de deur zou komen....




En beneden in het museum is er momenteel een tentoonstelling over joods eten...erg interessant!





uit de koosjere keuken


Ik had hier nog veel langer kunnen blijven om te snuffelen in allerlei joodse kookboeken die er lagen, maar onze magen begonnen te knorren en daarom vertrokken we weer om een patatje te gaan eten op het Waterlooplein.
Hierna bezochten we de Hollandse schouwburg.
Vanaf deze plek zijn heel veel joden doorgestuurd naar allerlei (vernietigings)kampen.
Het is een plaats van herdenking.......
Op de bovenverdieping is een kleine tentoonstelling.....






Deze kaart hadden de Nederlanders gemaakt. Ver voor de oorlog werd al geregistreerd waar de joden precies woonden in Amsterdam. Elke stip staat voor 10 mensen......




Het maakte allemaal veel indruk........
Even met elkaar een plek zoeken voor een kopje koffie...dat werd Starbucks


Zeg maar rustig, KOP koffie




Aan het eind van de dag brachten we nog een kort bezoek aan het verzetsmuseum (het was museumweekend).

Aan van alles gebrek in de oorlogsjaren

Verduisteringspapier

De bevrijding!

We hadden een erg mooie dag met elkaar en na afloop een hoop na te praten en te verwerken.
Dat deden we in alle rust bij ons thuis in het Langezand.......ook fijn om weer thuis te zijn!




13 opmerkingen:

Mrs R zei

What a glorious outing! Thank you so much for sharing it with us. I love Corrie ten Boom's story. What an inspiration!

I don't know if you noticed but I do have a translate button in my left sidebar towards the bottom. I certainly enjoy your translate button. :-)

Denise zei

You are precious.

a woman after Gods heart zei

wow prachtig dieneke al die fotos..special die van de joodse mannen...bedankt voor het delen..wij willen ook naar amsterdam

groetjes soraya

Jolanda zei

Tja, lezen in kookboeken doet de masg nog meer rammelen natuurlijk ....;-)
Leuke dag zeg!

Monique Elisabeth zei

wat een interessante en mooie dag uit. Het klinkt heel erg goed. Die tentoonstelling over Joods eten zou ik ook wel willen bezoeken. Het is helaas zo ver weg voor ons.

Maggie zei

Mooi! Nu heb ik ook zin om dat museum te bezoeken! :-)

Ria Vera zei

Wat een mooi beeld geven al je foto's. Die spreuk over versieren van je huis om God te eren vind ik een mooie. Daar is wat mis gegaan bij de protestanten...

Monique Elisabeth zei

Hoi Dieneke, de plantjes zijn vanaf vandaag bij de Lidl te koop ; )
Groetjes

Wil zei

Hoi Dieneke,
Wat een geweldig verslag van een prachtig diepgaande dag.
Een dag die je volgens mij toch niet even zo maar verwerkt tussen thuiskomst en slapen gaan. Wat ik me heel goed voor kan stellen hoor.
Dank je wel dat je deze dag met ons wilde delen.
Groetjes
Wil

marmarel zei

Wat een mooi verslag van een heerlijk uitje! Leuk, Jeroen & Jeroen...

Ron de Graaff zei

Wat een leerzame blog en mooi overzicht. Het is onbegrijpelijk water is gebeurd in die jaren. Wat een pijn en verdriet. Maar ook die kaart van voor de oorlog waar precies aangegeven staat waar Joodse mensen woonden. Een mooie spreuk vind ik dat elk huis een heiligdom kan zijn. Ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen!

Dee zei

That would be a lot to process...I enjoyed you taking us with you on your visit. The town is beautiful and it is fun to visit places I will never get to visit. I would love to do some shopping :)

Jedidja zei

Wat een mooi uitje. Die foto's maken het veel echter. Ik ben alleen maar in een onveilige buurt geweest in A'dam. Verder nergens.