vrijdag 17 mei 2013

Shabbat?


Het vieren van de Shabbat is een verlangen dat God heeft laten groeien in m'n hart.
In m'n omgeving werd zoveel gepraat over de Shabbat dat ik er behoorlijk van in de war raakte.
Soms leek het wel of onze redding ervan zou afhangen.....
Ik las de Bijbel erop na, speurde naar elke passage over de Shabbat , las boeken  luisterde naar allerlei menselijke meningen over de Shabbat........merkte hoe verschillend erover gedacht kan worden.....
(laten we elkaar daar ajb de ruimte voor geven)



Ik las hoe de kerk in de geschiedenis het meeste joodse erfgoed overboord zette en allerlei dagen en feesten bedacht i.p.v. de joodse feesten en dagen.
Toen we met ons gezin in 2009 Auschwitz bezochten werd nog meer duidelijk hoe ook de kerk eeuwenlang God's volk vervolgde en vermoordde........Er kleeft joods bloed aan onze handen....

Het bleef steeds terugkomen...de vraag of God er voor ons als christenen ook nog waarde aan hechtte wanneer wij die dag zouden vieren.
Toen besloot ik om het aan God zelf te vragen : of Hij liefde voor die dag in m'n hart wilde leggen en een verlangen om die dag te heiligen als Zijn rustdag als Hij dat van belang zou achten voor mij.


En in mijn hart begon het verlangen te groeien om de Shabbat apart te zetten voor God.
En een verlangen om te bidden voor God's volk en de vrede van Jeruzalem.


Onze redding is uit de joden ..Yeshua (Jezus Christus) .




En steeds meer besef ik waar m'n wortels liggen......bij Yeshua, de Boom des Levens (the Tree-of Life)
Die in het paradijs al aanwezig was......

Genesis 2 vers 9
En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook  de boom des levens, in het midden van de hof, en de boom van de kennis van goed en kwaad.

Genesis 3 vers 22
22 Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent. Nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij eeuwig zou leven!

En in het boek openbaringen:
22
En hij liet mij een zuivere rivier zien, van het water des levens, helder als kristal, die uit de troon van God en van het Lam kwam.


In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich 
de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken.
En geen enkele vervloeking zal er meer zijn. En de troon van God en van het Lam zal daar zijn, en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen,
en zullen Zijn aangezicht zien, en Zijn Naam zal op hun voorhoofd zijn.
 En daar zal geen nacht zijn, en zij hebben geen lamp en ook geen zonlicht nodig, want de Heere God verlicht hen. En zij zullen als koningen regeren in alle eeuwigheid.

We horen om ons heen dat steeds meer mensen liefde krijgen voor God's volk, de Shabbat en voor de joodse feesten.
Zou dit een beweging zijn die ons erop wijst dat het niet lang meer zal duren voordat Jezus terugkomt ?



Openbaring 22



‘Ik kom spoedig!’ Gelukkig is wie zich houdt aan de profetie van dit boek.
Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik alles gehoord en gezien had, wierp ik me neer aan de voeten van de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden. Maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en je medeprofeten, en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet God aanbidden.’10 Verder zei hij tegen me: ‘Houd de profetie van dit boek niet geheim, want de tijd is nabij. 11 Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden. Wie goeddoet zal nog meer goeddoen, en wie heilig is zal nog heiliger worden.’
12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’
17 De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.



Shabbat Shalom!


12 opmerkingen:

Cathy zei

Dear Dieneke~ I would LOVE to read your blog...but I do not have a translator, and usually guess by looking at the pictures. Can you place a translator button on your blog for me...or others that might need one~ I would love to read what you say about the Sabbath! ♥♥♥

Gina zei

Dieneke, Shabbat Shalom. Your post has blessed me. Thank you for sharing.

Dee zei

Thank you for all the wonderful information....God is good. :)

Twijfelaar Shu zei

Dag Dieneke, Zo mooi vind ik het dat je de shabbat viert! Ik zit daar zelf dus ook al even over na te denken. Omdat idd de shabbat de rustdag is volgens de bijbel en niet de zondag. Er zit voor mij echt onrust dat ik die shabbat nog niet vier dus misschien moet ik dat ook gewoon maar eens voorleggen aan God. Ik lees nu wat boeken die me ook aan het denken zetten over b.v. wat de mens at vóór de zondeval. En dat er in de bijbel dus staat dat de mens wéér zo zal eten als Hij terugkeert omdat dat vanaf den beginne de bedoeling was dat de mens zo zou eten. Ik eet nu al veganistisch maar dat zou volgens de bijbel streng-veganistisch moeten zijn, bepaalde dingen zou je niet moeten eten zoals de wortels,bollen,knollen, bladgroenten...dus ik ga me er nog wat verder in verdiepen om dat toe te gaan passen als ik precies weet hoe en wat.
Sorry hoor voor mijn lange verhaal..

Goed Pinksterweekend gewenst voor jullie!

Liefs,Marga

Twijfelaar Shu zei

Ben nog heel even terug hier Dieneke. Ik had mijn bericht geplaatst en gezegd dat ik het ook eens voor zou leggen aan God.
Maar toen ik het wegstuurde wist ik al dat ik het gewoon moest doen, ik hoef het niet meer voor te leggen want Hij had al de onrust in mijn hart gelegd dat ik NIET de shabbat in acht nam. Dus nu gaat de laptop uit voor de rest van de dag. En ik hou shabbat..

Liefs,Marga

Faye Henry zei

Hello.. An interesting post and I agree that we must pray for the Jewish people and their country.. Just so glad to know the risen Christ and know he is coming back soon..
I think that some of Jewish traditions can help make us stronger in family and such..
The world knows that something is about to happen..
God bless, dear..

zeeuws knoopje zei

Dag Dieneke, afgelopen week werd ook ik erbij bepaald dat het vieren van onze zgn. chr. feesten (zeker kerstfeest) ver af ligt van de bedoeling van onze God. Ik vraag me af of je nu alleen de sabbath in ere houdt of ook nog zondag viert. vr. groet, Jolanda

Jedidja zei

Dank je wel. Heel mooi om te lezen. Mijn man en ik denken hier verschillend over :-)

Marcel en Suzanne zei

Wat een mooie diepgaande post!
Ik proef ZIJN liefde door je woorden heen die jullie deed besluiten om dit te gaan doen.
Wat mooi,
en wat knap!

Mijn man en ik hebben het er ook zo vaak over.
Wat fijn om hier eens wat over te lezen van een lieve zus in HEM.
Je bericht bemoedigd mij enorm om hier nog eens dieper over te gaan denken.

DANK voor het delen!

Veel liefs, Suzanne

zeeuws knoopje zei

Dag Dieneke, dank je wel voor je reactie op mijn vraag. Het blijft een bijzonder onderwerp: shabbath of zondag. Sinds we vorig jaar in Israel zijn geweest gaat het allemaal wel meer leven voor ons. ondertussen blijft het een onderwerp dat het waard is om over na te denken... Dank je wel dat je ons laat delen in jullie beslissing hierover.

ஐღReneeღஐ zei

Thank you for sharing this :)
Blessings,Renee

PatMos zei

mooie site Dieneke, ik zelf en mijn vriendin houden ook sinds een half jaar sabbat en proberen deze steeds meer in te delen naar Gods eer. Ik wil je danken voor je bemoedigende woorden. Kom je ook samen met andere mensen op de sabbat? Vier je nog de Zondag?
Mijn vriendin en ik hebben veel strijd en veroordeling over het vieren van de shabbat uit onze omgeving gekregen en zijn zelfs mensen verloren hier door. Is dit ook het geval bij jullie geweest? Ik wens jullie veel liefde en shalom toe, groeten Patrick