zondag 11 januari 2015

Onze eerste week in 't nieuwe jaar

Fijn, we zijn allemaal weer enthousiast begonnen met al onze bezigheden.
En gisteren, aan 't eind van deze eerste week kregen we post van Liese uit Malawi.
Een kaartje, gemaakt door een Afrikaanse schilder.
Op 2 december al verstuurd en nu pas aangekomen!

Over precies twee weken komt Liese weer aan in Nederland. Samen met onze kinderen en pleegkinderen verheugen we ons erop om haar welkom te heten op het vliegveld....er worden allerlei plannetjes uitgebroed in huize Ludiek.......verrassing Lies.

Maar op dit moment geniet ze nog even van het prachtige Malawi en als het even kan ook van de bijzondere kinderen daar.....


Jezus heeft een enorm grote LIEFDE voor die kleintjes in haar hart gelegd. Rond kerst had ze de tijd van haar leven toen ze samen met Jasper (haar reismattie, zoals hij zichzelf noemt) de kans om mee te werken in een weeshuis. Wat heeft ze genoten daar!
Wil je er meer over lezen dan kun je haar blog lezen via de pagina bovenaan: Liese in Malawi.

Deze week zijn Jeroen en ik begonnen met het maken van een tuinplan.
Op dit moment liggen er alleen maar klinkers om ons huis heen, op een paar kleine plantenbakjes na.
Er is genoeg ruimte om een moestuintje te maken en nog een gedeelte om te kunnen zitten en bloemen te kunnen zaaien. Ik kan niet wachten.....de zaden in de grond stoppen, zien hoe het nieuwe leven ontkiemt en dan uiteindelijk bloemen uit eigen tuin kunnen plukken!!
We gaan de moestuin dit keer in bakken maken zodat we niet alle bestrating eruit hoeven te halen.


We hebben de planken afgelopen woensdagochtend gekocht en Jeroen is nu bezig om ze te beitsen






De bakken worden 1.25 meter breed en 2.25 meter lang. De hoogte is 19,5 centimeter.
Er is ruimte voor 7 van deze bakken.
Het is zó leuk om weer plannen voor een moestuin te kunnen maken.
Vorig jaar in ons huis in Ede was er geen ruimte en geen tijd om ons daarmee bezig te houden, maar hier kan het weer!


En terwijl Jeroen planken schilderde hield ik me naast alle huishoudelijke klusjes bezig met het verder schilderen van de keuken.
Uiteindelijk hebben we voor baby bleu gekozen want daar hadden we nog genoeg van dacht ik....
In de vakantie begon ik ermee maar toen ik zover was als op de foto was de verf op....balen.
Inmiddels heeft Jeroen verf bij laten maken en is het muurtje klaar.
De kast steekt nu zó mooi af tegen 't blauw.


En natuurlijk bemoeit Boris zich er ook weer even mee. Hij vindt zichzelf ook veel beter uitkomen bij dat blauw.


En zo ziet het er nu uit. Ik hou erg van kleur in huis!

Het leven hier in Bennekom is goed. We leren steeds meer mensen kennen en zien dat onze meiden genieten van het leven in een dorp. 
R mocht in Ede nog niet alleen naar de stad en bibliotheek maar hier is alles veel rustiger en overzichtelijker zodat ze dat al prima alleen kan. 
En af en toe fiets ik gezellig even mee. 
Ikzelf lees nu een boek over Bennekom tijdens WOII. Erg mooi.
In het boek staan foto's van huizen waar joodse families woonden en waar ze ondergedoken zaten.
Als het weer een beetje meezit wil ik even een tochtje maken om er een paar te kunnen bekijken. 
Een dorp met lange geschiedenis! Er is nog heel wat uit te pluizen.


Er is zelfs een Historische vereniging Oud-Bennekom. 
Zij hebben bovenstaand boek ook uitgegeven.

Nu weer even terug naar waar het hier vooral om draait: ons gezinshuis!
Elke dag weer een nieuwe uitdaging.
Door de week zet ik m'n wekkertje om 6 uur zodat ik rustig de dag kan beginnen als iedereen nog slaapt. 
Om 7 uur komen D en Jeroen naar beneden. D gaat dan ontbijten en Jeroen laat Boris een flink eind lopen .De anderen zijn dan boven om te douchen en aan te kleden.
Ondertussen ruim ik de vaatwasser uit en zet thee. Af en toe babbel ik wat met D. Niet zo veel want daar houdt ze 's morgens niet zo van en ik vind dat ook prima.
Om 7.30 uur gaat D naar boven en gaan Jeroen en ik met de andere meiden ontbijten.
Dat is meestal een gezellige drukte !
Om 8.20 uur is iedereen de deur uit en gaan Jeroen en ik rustig zitten met een kopje koffie.
Even samen afspraken maken en de dag indelen.
Overdag zijn er geen kinderen thuis. Dan maken we afspraken met onze gezinshuiscoördinator, de coach, de orthopedagoog.
Verder doe ik de meeste huishoudelijke taken en kook het eten. Jeroen doet alle administratie, behalve de rapportage van de kinderen, die doe ik.
Dan zijn er nog activiteiten buiten de deur: Om de week hebben we kring van de kerk, Jeroen gaat meedoen met de muziekgroep in de kerk, samen gaan we de opleiding voor zorgondernemer doen in de Glind bij gezinshuis.com.
Naast al deze dingen is er nog heel veel tijd over om ons te kunnen ontspannen....
Een boek lezen...wandelen....



In de tuin werken.....

                             

Fietsen...





Als de kinderen thuis zijn gaan we zelden weg, behalve als we onze kring hebben.
De avonden zijn we gezellig met de meiden. Om 18.00 uur eten we en om 19.30 uur hebben we met z'n allen "koffietijd" dat vinden ze erg fijn. Meestal gaan we dan iets knutselen of kleuren en we drinken ondertussen iets en eten er iets lekkers bij....
Gisteren aten we oliebollen die we na oud en nieuw hadden ingevroren. Lekker even in de oven.
Daar worden sommige kinderen heeeeel blij van!


Verder verheugen we ons op nieuwe ontwikkelingen rondom alle ruimte die we achter ons huis hebben. Twee garages, een werkplaats en een sporthal.
Binnenkort komt er een groepje jongerenwerkers uit onze kerk langs om de ruimte achter ons huis te bekijken, Wie weet kunnen er activiteiten voor de jongeren georganiseerd worden.
Die sporthal en zo zijn er natuurlijk niet voor niets!
                            

Allemaal een fijne week toegewenst!






   
   


10 opmerkingen:

Alex zei

Hi Dieneke, I'm glad I found you again! D'you remember me from Candlemas Cottage. I wish you All the best with your new situation, a move has taken place since I last popped over!
You must have missed your daughter(Liese?) so much, but you say she will be back soon.
I can't quite work out how many in your family; are you running a home~ school?What is your work with your husband?
May your work be blessed.
Boris is lovely! I will come and lure him away with sauages...! lol
Google translate is not alway very clear, so forgive my stupid questions, if they seem so.
x Alex

My cozy ✄ little space zei

Leuk dieneke, een leuk post waar je zo vrolijk van wordt, altijd inspirerend, vindt zo mooi hoe jullie naar het leven kijken,als je zoiets leest beur je meteen op, bedankt voor je reactie op mijn blogje...groetjes van huub en mij

marmarel zei

Wat fijn om van jullie gezinshuis-leven mee te mogen genieten! Heerlijk om de meiden zo een thuis te geven en wat hebben jullie een mooi plekje in een prachtige omgeving!
Ik ben ook gek op deze kleur blauw, wij hebben een blauwe muur in de woonkamer. Daar ben ik nog steeds blij mee.
Groetjes, Marijke

Anne zei

Wishing you blessings on your new home.
I love the blue kitchen ~ very pretty with the white cabinet. I'm looking forward to working in our garden. It is still very cold here and the ground is frozen, so I will wait for spring.
Have a good week! ♥

Aafke Dian zei

ZO leuk om te lezen! Ben heel benieuwd naar hoe de tuin gaat worden :) En dat blauw staat ontzettend leuk zeg! <3 liefs

Aafke Dian zei

haha en mijn <3 word ook geen hartje ;)

It's me zei

Mooie kleur in de keuken!....heerlijk hoor zo samen zijn samen leven...liefs van mij...x!

huis tjokvol zei

wat een prachtige kleur blauw in je keuken,ik hou ook zo van kleur in huis,heerlijk,fijn dat jullie het zo naar het zin hebben in bennekom,vroeger gingen we altijd en elk jaar op vakantie naar bennekom ,ik kom nog wel bij die mensen daar,altijd al een leuk dorp geweest.

Dieneke zei

Wat leuk dat jij Bennekom kent zeg!

Ariëlla zei

Ik vind dat blauw zo mooi! Zelf zou ik het niet voor elkaar krijgen hier. Maar bij jou staat het mooi. Fijne, inspirerend post!