donderdag 19 februari 2015

We hoeven ons nooit te vervelen!


De afgelopen weken hebben we ons weer geen moment hoeven vervelen!
Er is weer zóveel om te vertellen....

Allereerst vierde Liese haar 25ste verjaardag met een Afrikaans tintje.
Samen sloegen we aan het bakken en koken want er werden zo'n 30 mensen verwacht.
We bakten een bananencake én chocolademuffins.
We vulden lege sapflessen met water en deden er prikkers in met munt en limoen.
Lekker fris voor bij het eten.
Voor het avondeten maakten we een Afrikaans kip-kerrie gerecht met rijst.
Samen met de meisjes knipten we slingers van crêpepapier en hingen die op in de tweede huiskamer.

                                                                               
Bananencake

Na het bakken volgt er natuurlijk een afwas want de vaatwasser doet er veel te lang over.


Er is Afrikaanse muziek en ondertussen kan er gekeken worden naar de foto's van Malawi

Chocomuffins met cocos.
                            

Nu had ik ook een goede reden om in de week vóór het feest de gordijnen voor de tweede huiskamer af te maken en op te hangen.


Het was een erg geslaagd feestje.
Iedereen was zó enthousiast om Liese weer te zien én een kijkje te kunnen nemen in het gezinshuis!
De meiden hebben er ook zo van genoten.
Ze hadden zelfs een dansje ingestudeerd om te kunnen laten zien in de sporthal!
Op het feestje werd Liese verrast met een wel heel levendig cadeau.........een rieten kooitje met daarin een grijs parkietje, genaamd Otto.
Gekregen van haar reismattie (Tja van zo'n avonturier kun je zoiets verwachten....)
Het beestje kon ook nog ontsnappen uit z'n rieten onderkomen, dus gingen de meiden aan de gang met servetten en touw om dat te voorkomen.


Maar nee, wat ze ook probeerden....Otto was er binnen de kortste keren weer uit.
Liese kon de parkiet echt niet meenemen naar Rotterdam....
En zo kwam de vraag bij ons terecht of ze (onze meiden) ajb die parkiet zouden mogen houden.
Na een poosje plussen en minnen besloten dat we hem houden....
De meiden kregen de opdracht om met elkaar op marktplaats op zoek te gaan naar een geschikte kooi voor ongeveer 20 euro.
Binnen de kortste keren hadden ze er één gevonden.....heel "dichtbij" af te halen, in Doorwerth.
En zo reed Jeroen eerst op zondagavond naar station Ede om Liese af te zetten met een hele berg bagage en daarna naar Doorwerth voor een parkietenkooi.
Een prachtige kooi voor 17,50 met alles erop en eraan.


Ok, Otto kon niet meer ontsnappen, maar....Otto is zó eenzaam werd er geroepen. Dat is erg zielig!
Er moet een vrouwtje bij komen......
Jeroen en ik namen weer even de tijd om na te denken....twee van die schreeuwers?
Maar ja, 't is ook wel een beetje eenzaam.....ok meiden, we kopen er een parkietje bij...vanmiddag gaan we naar de dierenwinkel.
Helemaal blij natuurlijk.
De taken voor het verschonen van de kooi en het eten geven worden spontaan verdeeld. Ze zullen het vast en zeker erg goed krijgen met 't zorgteam van huize Ludiek.

Op maandagmiddag zat er een ander zielig, eenzaam parkietje in de dierenwinkel.
Dus nu maken we meteen twee parkieten blij.
Een  parkietje van een week of 10. Ze wordt Diva genoemd want het is volgens de meiden een vrouwtje.
Otto is helemaal in z'n nopjes met z'n knappe dame......(of meneer)......

Rechts zit Otto, links Diva

                                    

Goed, dat was het verhaal van 't feestje en van onze nieuwe huisgenoten, Otto en Diva.

Afgelopen week ben ik maar eens begonnen met het schoonmaken van het keukentje in de werkplaats. Daar had ik nog steeds geen tijd voor genomen sinds de verhuizing en ik gebruik het ook (nog) niet.
Echt zo'n lekker klusje, want het geeft enorm veel voldoening als  iets er weer fris en schoon komt uit te zien.  
  

Dit gele bordje stond in een hoekje achter wat rommel op het aanrecht....dat eerst maar eens in m'n gezichtsveld neergezet.......want Jezus is tenslotte degene waar het allemaal om draait.
Hij gaat voorop, Hij zorgt voor ons, door Hem leven wij en voor Hem doe ik m'n werk.
Dat besef, dat Hij blij is met al die klusjes die we doen vanuit LIEFDE.
Het gaat niet om status, om titels, om aanzien. Het gaat om mijn hart....is dat gericht op HEM?
In deze 40 dagen tijd wil ik me vooral dáárop richten.


En, oh, wat maak ik er regelmatig weer een rommeltje van....


Zo'n klus is meteen een stuk bezinning.
Welke "rommel" moet weg en wat kan er blijven?


En zo maakt Jezus a.h.w. weer een plek schoon in m'n hart





En komt er meer orde en overzicht.....


Ik heb iets met schoonmaken en ordenen.
Zó vaak heeft God mij dingen kunnen leren via m'n huishoudelijke klussen.
Ben zo benieuwd of jullie dat ook herkennen?




Tot zóver even over m'n huishouden.

In de tuin is er ook alweer heel wat veranderd.
Jeroen is klaar met het maken van de moestuinbakken en zó konden we ze samen op hun plaats zetten.
De binnenkant hebben we bekleed meet uitgerolde vuilniszakken (ertegenaan geniet).
Afgelopen vrijdag kochten we een picknicktafel waar we met z'n allen aan kunnen eten.




Op zaterdag kregen de meiden het voorjaar in hun hoofd. Ze zijn bijna de hele dag buiten geweest....lekker fietsen, skelteren en voetballen.
Het is een feestje om ze zo te zien genieten!
We hadden bezoek uit Lelystad en gelukkig zaten zij ook liever buiten dan binnen.
We hebben zelfs kunnen lunchen in de zon, aan de nieuwe picknicktafel.


En Boris vermaakt zich natuurlijk weer uitstekend met de girls want die schoppen steeds de bal een eind weg zodat hij ook iets leuks te doen heeft!


Bovenstaande pannenlappen vond ik in een tweedehands winkeltje...ook even leuk om te laten zien.



En als er tijd over is werk ik verder aan m'n borduurwerk. Het is bíjna klaar.
Morgen wil ik proberen om het quiltje in elkaar te zetten zodat ik dat in het weekend kan gaan doorpitten.
Ik besef dat het alweer twee weken geleden is dat ik een blog heb geschreven.
Morgenavond vertrekken we alweer naar de Jutberg voor ons vrije weekend. Deze keer een week eerder dan normaal omdat het vorige vrije weekend een week later was.
Het zal wel een regenachtig weekendje worden gezien de weersverwachting, maar daarom niet minder leuk. 
Vandaag hebben we onze moestuinzaden aangevuld en we willen dit weekend een zaaiplan gaan maken voor de nieuwe bakken.
In Engeland noemen ze het: squarefoot gardening

Het schijnt dat je op deze manier ook in een kleine tuin een mooie oogst kunt hebben.
Eerst maar eens de vakjes gaan indelen.
Gisteren is er 5 kuub tuingrond gestort en vandaag kregen we erg hulpvaardig bezoek......
Jeroen en Will (onze zwager) hebben alle bakken gevuld met grond.
Henny (schoonzus) en ik hebben ons ook PRIMA vermaakt!
Allemaal alvast een fijn weekend toegewenst!!


9 opmerkingen:

huis tjokvol zei

Wat heb ik weer genoten van je blogje altijd heerlijk om te lezen, en wat een lieve vogeltjes en nu maar hopen dat het schoonmaken leuk blijft voor de kinderen hihi.

Tineke van t Veer zei

Wat een gezellig weekje weer ;) En nog gefeliciteerd met Liese! Leuk zo met een Afrikaans tintje. Lieve vogeltjes zijn parkietjes, ik heb er ook twee gehad en ze vlogen bij ons los door de kamer en dronken water zo uit de kraan en wasten zich eronder :)

Anne zei

Beautiful embroidery! I am getting anxious to start gardening too.
Have a lovely weekend!
Anne♥

Aafke Dian zei

Wat een heerlijk om te lezen allemaal! Veel plezier op de Jutberg. Liefs♥♥♥

Alex zei

Oh so busy! Your curtains are lovely!
You had a great party ~ Has your Liese gone again? What lovely memories were made.
There's never a dull moment in your house, my friend!

As for Otto, he looks perfectly content now with his beautiful blue friend :)

I know what you mean about housework a parallel for our inner lives with God.
I left you a little reply on my blog too, Dieneke.
Blessings!

Dieneke zei

Thank you, Alex!

Pippa's Hus zei

Wat een gezelligheid allemaal,
Ik heb je patroon ontvangen! Ben er blij mee maar weet nog niet of het gaat lukken.
Ik heb een vriendin die borduurt ook wel en ik vraag haar om hulp.
Komt vast wel goed.
Fijn weekend, XX Esther

marmarel zei

Wat een prachtig blogje, heerlijk om te lezen! Geweldig het parkieten-verhaal. :-) Ik heb vooral dat ik God ervaar door muziek, niet echt door schoonmaakklussen. Maar ik kan wat dat betreft wél heel wat inspiratie bij jou opdoen en dat doe ik graag!
Groetjes, Marijke

Jo en joh zei

Heerlijke verjaardag moet dat zijn geweest met al die gezelligheid. Nog gefeliciteerd. Ik ga me even melden als volger zo kan ik geen bericht missen. Wat een leuke gordijnen. Kun je die oprollen? En dan die pannenlappen, prachtig. Ik lees graag je berichten.